Ha érdekel mi az a dupla D, hogyan működik az Airfit rendszer vagy kíváncsi vagy rá, hogy nem gyullad ki a fejed a motoros bukósisakodban, akkor jó helyen jársz.
A megfelelő motoros bukósisak kiválasztásakor hamar rájövünk, hogy a biztonság és a design mellett még számos kritérium van, ami közül választanunk kell. Alapvetően a büdzsénk határozza meg a döntést, de hosszú távon meghálálja magát, ha rászánjuk az időt és a hozzánk legjobban passzoló bukósisakot választjuk. Ha arra vagy kíváncsi, hogyan válaszd ki a megfelelő típusú motoros sisakot és milyen biztonsági szempontokat kell figyelembe venni, akkor kattints ide. Az alábbiakban a különböző csatokat és néhány kényelmi funkciót részletezünk, amire fontos odafigyelni.
Csatolások
Az egyik legbiztonságosabb bukósisak csat típus, amit elsősorban a versenysportokban használnak – sőt ott kötelező –, de egyre inkább terjed a hétköznapokban is. A lényege, hogy úgy ad megfelelő rögzítést, hogy közben nem tartalmaz semmilyen apró alkatrészt (rugó, gömb stb.), ami eltörhet vagy beragadhat. Magától sosem oldódik ki, ezért ez az egyik legbiztonságosabb csatolási mód. A használatát ugyanakkor meg kell szokni, a szíjat 2 db karikán kell átfűzni, ami kezdetben elég trükkös úgy, hogy nem látod mit csinálsz. A legtöbb gyártó elég hosszú szíjjal kínálja a dupla D gyűrűs sisakokat, hogy le- és felvételnél ne kelljen teljesen kifűzni, csak meglazítani. A szíj végét egy patenttal lehet rögzíteni, ez egyrészt megvéd attól, hogy menet közben lobogni tudjon, másrészt nem engedi teljesen kifűződni le- és felvételkor.
Így vedd fel a dupla D gyűrűs motoros bukósisakot:
1. Fűzd át a szíjat mindkét gyűrűn.
2. Hajtsd vissza a végét és fűzd át visszafelé a második gyűrűn.
3. Húzd feszesre a szíjat (de azért ne szorítson).
4. A szíj kilógó végét rögzítsd a patenttal.
Ha ennél több segítségre lenne szükséged, látogass el videós útmutatóért a MotorVerzum YouTube csatornájára
A mikrometrikus vagy más néven gyors csat akár motoros kesztyűben is könnyen használható. Ez a legkényelmesebb csat típus, főleg nyitott vagy felnyitható sisakokon találsz ilyet. Becsatoláskor egy fogazott fém vagy műanyag lapot csúsztatunk be egy rugós-racsnis „tokba”, ami megragadja a fogakat. A kioldáshoz a csathoz tartozó fület kell csak meghúzni.
# Gyorskioldó csat
A gyorskioldó csat az autós biztonsági övekhez hasonlóan működik: egy fém lapot csúsztatunk be egy rugós rögzítőbe. A szíj hossza a rajta lévő hevederekkel állítható. A gyorskioldó csattal ellátott bukósisakok általában gombnyomással nyithatók, az újabb verziók már motoros kesztyűben is használhatók.
Szellőzés és bélések
A biztonság és a praktikum mellett vannak kényelmi szempontok is, amit érdemes figyelembe venni a megfelelő motoros bukósisak kiválasztásánál. Az egyik ilyen a bukósisak belső bélése, aminek alapvető funkciója, hogy elnyelje a fejet ért ütéseket. Mivel ez érintkezik az arcunkkal így a biztonság mellett fontos, hogy kényelmes is legyen. A Scorpion legújabb technológiája az Airfit rendszer: ezekben a motoros bukósisakokban az arcpárnák alatt légzsákok vannak, amiket felpumpálva sokkal jobban igazodik a bukósisak a saját fejformánkhoz ezzel pedig nemcsak kényelmesebb, de csendesebb is lesz.
Mivel a bukósisak belseje hosszú ideig érintkezik az arcunkkal, így a higiéniai szempontok sem elhanyagolandók. A kivehető és mosható antibakteriális bélések nagyban megkönnyítik a bukósisakok tisztán tartását. Ha naponta viseled, akkor érdemes legalább havonta kitisztítani. Vannak kifejezetten a belső tisztításra kifejlesztett antibakteriális spray-k is, amikkel karban tarthatod a sisakodat.Léteznek úgynevezett Dry-Fast-Dry technológiával ellátott belső bélések is, amik gyorsan elnyelik az izzadságot, ezzel segítenek szárazon tartani a fejet a melegebb időben.
A tisztítás mellett a megfelelő szellőzés is fontos.A motoros sisakoknál a levegő be- és kiáramlását egyaránt biztosítani kell. A szellőzőnyílások általában az áll és a fejrésznél találhatók, a beáramlott – és a kilélegzett – levegő pedig a tarkónál távozik.
Ha a szellőzés nem megfelelő, az nem csak kényelmetlen, de balesetveszélyes is – zárt sisakoknál –, hiszen a kilélegzett pára előbb utóbb elhomályosítja a plexit. Vannak motoros sisakok, amik eleve páraálló réteggel vannak felszerelve, de utólag is kezelhetjük a plexit vagy szerezhetünk rá egy felpattintható páramentesítő betétet azaz Pinlockot.